Quan la literatura esdevé un reencontre amb l'ànima perduda.
Feia temps que volia ampliar la meva biblioteca amb un àlbum que va recomanar-me la Cecília del Librerío de la Plata tan bon punt va sortir al món: 'L'ànima perduda' de Joanna Concejo i Olga Tokarczuk, un llibre de gran subtilitat i bellesa que ha arribat al nostre país de la mà de l'editorial Thule, fet gens estrany si tenim en compte els tresors que guarda en el seu catàleg.
*Les imatges han estat extretes de la web de Thule i de bancs d'imatges públics d'internet.
Olga Tokarczuk (Sulechów, Polònia 1962) és escriptora, poeta i assagista guardonada amb el Premi Nobel 2018. Aquest fet, que gairebé coincideix amb la publicació de 'L'ànima perduda', possibilita que l'àlbum es trobi viatjant per tot el món, tot i que cal remarcar que ell tot sol es guanya el caliu rebut.
Les guardes d'aspecte envellit en què algú ha oblidat el dibuix d'una antiga ciutat ja ens avisa de la melodia que impregnarà la història; una música nostàlgica, semblant al suau record de l'olor d'un bar humil, una música que pertany a un altre temps, a una altra dimensió i que intuïm com un suau murmuri de fons que acompanya una vida.
És en girar pàgina que ens sorprenem davant l'estesa blanca, la perspectiva d'ocell que ens converteix en petites figuretes. Aquí només els infants s'uneixen en el joc, col·locats just en l'espai oposat de la pàgina en què el protagonista, sol, dibuixa una línia recta i obstinada amb els seus passos, tan diferent dels giravolts dels patins dels nens i les nenes als quals gairebé sentim riure des d'on som. Des del principi Concejo ens explica el pacte narratiu: aquí la història manté sempre un doble espai temporal que es correspon a l'ordre de la lectura occidental; ràpidament queden enrere les pàgines de l'esquerra, mentre que el present ens atrapa per més temps al desllisar els ulls a la dreta. El joc de tempos està servit aprofitant la naturalitat del llibre com a objecte.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada