El temps i l'espai com a elements narratius a través de l'àlbum 'Vacances' de Blexbolex.

 Aquest article no és una ressenya, recomano molt llegir l'àlbum proposat per poder seguir l'anàlisi. També podeu trobar el booktráiler (click), fullejar les primeres pàgines (click) o llegir aquesta entrevista a l'autor (click).

Cualquier línea trazada sobre una hoja de papel, o la forma más sencilla modelada en un trozo de arcilla es como una piedra arrojada a un estanque: perturba el reposo, moviliza el espacio. Ver es la percepción de una acción.

Arnheim, 1994

Una de les problemàtiques més acotades amb què ha de lidiar l'àlbum com a tipologia de llibre són les limitacions en la representació del temps i l'espai, aspectes fonamentals de qualsevol narració però que - a diferència d'altres llenguatges com el cinema - només poden ser evocades per la il·lustració. Si a més a més ens trobem davant un silent book, el repte s'intensifica per la impossibilitat de verbalitzar els tempos.

La realización del álbum sin palabras requiere una hábil maestría en la composición de la imagen secuencial (...) La sucesión de imágenes debe organizarse en secuencias coherentes creando articulaciones temporales o espaciales, porque tampoco el texto podrá ejercer su rol de 'repetidor'.

Sophie Van der Linden (2015)

En aquest article voldria presentar-vos algunes de les fórmules que pot utilitzar la il·lustració per sortejar aquests conflictes. Per tal d'exemplificar-ho analitzaré l'àlbum Vacaciones de Blexbolex, una obra sense paraules on el pes narratiu recau, precisament, en el tractament de l'espai i el temps els quals són explorats a consciència per l'autor. 

LA COMPOSICIÓ: SEQÜÈNCIES I VINYETES

Les decisions que autorxs i/o il·lustradorxs prenen al voltant de la composició estan lligades al propòsit i el significat de la declaració visual (Dondis, 1984), en aquest sentit Blexbolex segueix les pautes de les arts seqüencials (còmic i cinema) traslladant-les al gènere de l'àlbum.

Una de les sorpreses més gratificants de Vacaciones és la disposició compositiva, que ja des d'un inici marca una diferència significativa amb el que acostumem a trobar-nos en els àlbums. La successió articulada no es dóna només entre imatges de diferents pàgines, sinó que en una mateixa il·lustració existeixen diferents seqüències que s'articulen entre si, gestionant el ritme i posant en relleu els enquadraments, les el·lipsis i la ubicació dels personatges en els diferents espais i compartiments de la pàgina.

Blexbolex pren del còmic la importància d'un muntatge basat en la selecció d'espais i temps significatius, apropiant-se del concepte de vinyeta. La vinyeta és un espai de dimensió temporal que es compon de signes icònics estàtics que, tot i la seva immobilitat, poden assumeixen marques de temps gràcies a les convencions socials de la seva lectura (Gubern, 1979).

L'ús de la vinyeta en aquesta obra està basat en un joc entre la panoràmica i el detall, la visió global (el paisatge) i la concreta (els pensaments, emocions i accions dels personatges i els elements simbòlics que les envolten), i també en vinyetes que en contenen d'altres en el seu interior disposades una darrera l'altra aconseguint la il·lusió d'una continuïtat espaciotemporal.

Al mateix temps s'hi entreveu una aproximació al muntatge analític en descompondre una escena en diferents perspectives mostrades a través d'enquadraments superposats a la imatge principal, d'aquesta manera en moltes ocasions es frena la progressió de l'acció creant un temps dilatat que ens permet llegir i trobar el significat d'allò que es mostra. Aquesta dilatació també s'aconsegueix a través de l'acumulació de vinyetes

.

Per a reprendre el ritme es transformen aquests requadres i circumferències en vinyetes flash que, en les seves petites dimensions, immobilitzen en primers plans un moment fugaç i significatiu d'una acció que incita a una lectura de ritme ràpid.

Tanmateix en la puntualitat en l'ús d'aquests recursos és com Blexbolex aconsegueix dialogar amb l'el·lipsi ampliant o reduint els espais temporals a la seva voluntat: en una mateixa pàgina la il·lustració principal (el fons) contindria, en relació amb la següent, una el·lipsis determinada, però en moltes ocasions és mostrada a través de les vinyetes incorporades sobre el fons, de manera que amplia la informació narrativa, no només reduint l'espai temporal de l'acció, sinó permetent una conjunció d'accions i perspectives que quedarien velades i impossibilitades en un tractament convencional de la imatge.

EL DESDOBLEMENT DELS PERSONATGES I L'ÚS DE LES PERSPECTIVES

El desdoblament dels personatges és un altre recurs que permet crear la il·lusió de moviment i accelerar el temps d'acció:

Comentaris