Caminant entre Editorials (I): Els llibres com a port segur durant la infància. ING Edicions.

 Amb aquest article s'inaugura la sèrie 'Caminant entre Editorials' on l'objectiu és anar coneixent el panorama de les LIJ actual. Com ve diu Arianna Squilloni (d'A buen paso) al curs 'La cocina de las LIJ' de 'El Sitio de Las Palabras', hi ha molts motius per editar i tots sòn vàlids si parteixen d'un compromís. Aprendre a llegir els motius de cada editorial ens porta a una comprensió global de l'oferta d'àlbums i llibres per a infants i a incrementar els nostres pròpis recursos a l'hora de seleccionar les obres que crèiem oportunes. Hi ha qui edita posant èmfasi en la il·lustració, en el joc, en la poètica del text, en l'humor, la innovació... Per començar m'agradaria dur-vos fins a les portes d' ING edicions qui entén els llibres com una base sòlida, els fonaments que calen per edificar la vida.

Un port segur és aquell espai on podem tornar una vegada i una altra, que ens acull, que ens permet l'aliment i el descans, que ens sosté i es manté al llarg del temps. Per gaudir d'un desenvolupament òptim és imprescindible saber-nos emparats pel nostre port segur. 
Hi ha molts motius per editar llibres per a infants, però avui us vull parlar d'una editorial que construeix el seu catàleg com un niu; branqueta a branqueta, amb constància i compromís, ens regala un aixupluc ferm on trobar caliu.

ING Edicions és una editorial infantil amb més de vint anys de recorregut que neix de l'encontre entre Ivette Noguera i Àuria G. Galcerán, editora i assessora pedagògica respectivament. A la seva web podeu trobar més informació sobre l'origen d'aquest projecte.

El seu catàleg destaca per unes línies editorials molt clares i uns criteris que parteixen de les necessitats més essencials de l'ésser humà, d'aquesta manera s'allunyen de les modes i les lleis del mercat per posar-se completament al servei de la infància.


Llibres de la Tador. Imatge extreta de la web d'ING.

En els seus llibres trobem sempre una columna vertebral que ens permet mantenir-nos dempeus: els boscos, l'entorn natural i primogènit, és present en totes les seves obres, amb il·lustracions dolces i treballades que busquen, sobretot, garantir als infants la bellesa de la vida, la llum i l'alegria. Aquests boscos sovint són plens d'elements màgics, de follets, de fades, d'éssers que omplen de sorolls i moviment tots els racons i són protagonistes d'històries senzilles i quotidianes, plenes de bondat i amistat, i molt arrelades a l'oralitat i als relats iniciàtics. En elles trobem tot un reguitzell de símbols arquetípics que formen part del nostre inconscient col·lectiu de la mateixa manera que ho fan els contes de meravelles.

Al voltant de la narració tot està cuidat al detall, res és a l'atzar. Entre els seus títols trobem autores centenàries com Elsa Beskow i Sibylle von Olfers que ens regalen la delicadesa i els aprenentatges vitals, aquells que traspassen les normes socials i s'instal·len en un paisatge anterior.

Il·lustració d'Elsa Beskow extreta de banc d'imatges públic.
Il·lustració de Sibylle von Olfers extreta de banc d'imatges públic.

Una altra característica de les seves obres és la importància dels processos i els cicles. En moltes històries trobem a protagonistes a qui els cal ser pacients, sembrar una llavor, esperar el seu fruit i comprendre les lleis de la naturalesa, en ells mateixos i en l'entorn.

Un àlbum que m'agrada especialment en aquest sentit és 'El xai d'en Pau' de Bildebok-Elsa Beskow. Aquesta és la història d'un nen Suec que cuida del seu xai. Quan s'adona que el seu vestit li va quedant petit decideix fer-se'n un de nou amb la llana de l'animal. Fer-se la roba és tot un procés que requereix temps, dedicació i d'ajuda, ajuda que en Pau demana a persones pròximes que en saben més que ell (les àvies, el veí, el botiguer, la mare, el sastre...) i, a canvi, ell els dona un cop de mà en allò que necessiten. Aquest intercanvi espontani és important per nodrir la tribu; el temps i esforç cuiden dels uns als altres. La seva estructura, plena de senzillesa i ritme, ens condueix fins al nou vestit d'en Pau, qui, un cop pot lluir-lo, dona les gràcies al xai.

Tots els infants mostrats als llibres d'ING són nens i nenes actius, capaços i valents que coneixen els boscos i juguen lliurement, que s'integren amb els altres habitants del seu entorn, es fan preguntes i a vegades troben les seves respostes. Històries que es podrien llegir per capes de complexitat creixent i que ens acompanyen al llarg de la vida.

Les rimes i la musicalitat omplen tot aquest univers. La petita col·lecció d'Ida Bohatta és tot un tresor en aquest sentit (llàstima que descatalogada! Només trobareu disponible els últims exemplars de 'Las preocupaciones de los ratoncitos' el qual us recomano, una història que amaga una realitat crua però amb un missatge ple d'esperança) i el Doctor Remei és una d'aquelles figures emblemàtiques mereixedores de més reconeixement dins el món de les LIJ:

La col·lecció d'Ida Bohatta. Imatge extreta de la web d'ING.

Les últimes novetats beuen d'il·lustradors contemporanis, però sense allunyar-se gens de la seva essència, com el nou tàndem Grillo en Casa de Noemí Villamuza i Marta Bercebal donant vida a 'Bambú' (el primer llibre de Marta Busquets): en trobareu la meva ressenya aquí. O l'Albert Asensio en 'La Liebrecita'.

'Bambú' Imatge extreta de la web d'ING.
Originals de Grillo en Casa per Bambú

Actualment l'editorial també ha iniciat una línia Juvenil amb títols com 'Lluna Nova' on es parla del poder de la primera menstruació i dels cicles lunars de les dones, una de les més conegudes de la col·lecció. Encara que potser, l'obra més ambiciosa i plena de meravelles és 'Liliana', de la que us en parlaré en un altre post amb exclusivitat; l'edició és un regal pels sentits i la traducció de la Teresa Duran impecable, un llibre que és un privilegi per a qualsevol biblioteca.

Comentaris